Cinta, Apaan Sih???


Cinta, Apa yaa??, bwt ank SMA kayaknya dah banyak yg tahu artinya cinta. Anak SMP aja skrg banyak yg dah pacaran. Walaupun hanya cinta monyet (bayangin aja berapa banyak monyet yang berkeliaran di dunia ini, he…he….) Ada banyak definisi dari cinta:

Sifat Cinta
Cinta itu suci,mahal dan tinggi tarafnya.Sifat cinta itu sempurna.Jika tidak,cinta akan cacat.Itulah cinta sebenar cinta.

Cinta Ada Sejak Dilahirkan
Rasa cinta telah ada di dalam jiwa manusia sejak manusia itu lahir ke dunia.Cuma manusia akan melalui tahap-tahap kelahiran cinta bermula dari cinta kepada belaian ibu,membawa kepada cinta kepadakekasih dan akhirnya setelah puas mencari cinta suci,maka akan cinta kepada Tuhan Wujudnya cinta itu tidak dapat dilihat tapi dapat dirasa dan cinta itu suci murni serta putih bersih.

Cinta Itu Indah
Walaupun kewujudan cinta tidak bisa dilihat,tetapi cinta itu indah dan cantik.Cantiknya tidak bertopeng.Bukan saja cantik tapi cinta itusuci murni,bercahaya gemerlap dan putih bersih.

Cinta Itu Mengetahui
Orang yang bercinta tahu siapa yang patut dicintainya.Cinta tidak perlu bertanya.Manusia boleh jatuh cinta tanpa membaca ilmiah atau novel tentang cinta.Mereka tahu apa yang perlu dilakukan.Tapi,cinta cuma tahu bercinta.Ia tidak tahu akan peraturan cinta jika tiada diberikan panduan.

Cinta Itu Hidup
Cinta ibarat bunga, yang mempunyai putik,lalu mekar kemudian layu dan gugur.Cinta itu punya perasaan.Cinta mendengar cinta,berkata cinta,melihat cinta.Cinta ada segala-galanya.Sayang, benci,cemburu,gembira,sedih,tenang,tertekan,ketawa dan menangis. Banyak orang berharap agar cinta itu kekal walaupun telah mati

Cinta Itu Suci
Sebagaimana yang banyak dikatakan orang,cinta itu suci.Sucinya cinta bukan bermakna ia tidak mengharap balasan. Cinta mengharap balasan cinta.Sucinya cinta bermakna ia tidak bernoda dan tidak pula berdosa Itulah sifat asal cinta,ia suci bagaikan anak yang baru lahir.Mereka yang kenal arti cinta akan coba mengekalkan cinta itu sesuci mungkin. Mengekalkan cinta suci bermakna menjauhkan ia dari godaan nafsu yang tidak ada batasan.Kerana nafsulah cinta suci jadi bernoda dan berdosa.

Apakah itu Bukti Cinta?
Cinta memerlukan pembuktian. Banyak orang percaya pembuktian cinta dengan mengorbankan atau menyerahkan apa saja yang diinginkan kekasihnya

Sebenarnya anggapan itu tidak tepat.Jika anda beri semua yang dia mau,apakah yang tinggal pada anda? Benarkah dia cinta pada anda bila dia inginkan pengorbanan anda?

Cinta sejati tidak memusnahkan atau merusakkan diri kekasih yang dicintai. Malah ia menjaga agar kekasih tetap suci dan selamat sebagaimana sucinya cinta itu sendiri

Janganlah hendaknya kecintaan anda terhadap sesuatu itu membuatkan anda menjadi lupa dan kebencian anda terhadap sesuatu itu membuatkan anda menjadi hancur”
– Saidina Umar Ibnul Khattab –

Keren gak postinganku kali ini, aku dapet bahannya dari temenku(he…he,.. hasil colongan nih). Kalian sih boleh percaya boleh gak, tp klo bLum ngrasain sendiri yang namanya cinta, kalian gak akan tahu arti cinta. Pernah ada seorang calon murid yang datang ke guru yang sufi. Murid itu ingin belajar cara mencintai Allah. Sang guru bertanya apakah dia sudah pernah jatuh cinta kepada lawan jenis. Murid menjawab belum pernah, oleh sang guru murid itu disuruh belajar jatuh cinta kepada manusia dulu, Karena Dia gak akan tahu rasanya jatuh cinta kepada Allah bila belum pernah merasakan apa yang namanya cinta.

 

 

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s